Ile przybrałaś w ciąży? Przyznaj się!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Pierwszy wpis na blogu dotyczący okresu ciąży. Nie będzie tutaj ginekologicznych mądrości, bo to nie moja specjalizacja, więc nie będę udawać, że super się na tym znam ;) Chciałabym spojrzeć na te 9 miesięcy od strony żywienia i zdrowia maluszka w przyszłości.

Masa ciała w okresie ciąży

  • Jaki ona ma brzuch! Pewnie będą bliźniaki!
  • Ile Ty przytyłaś? 15 kg? Co na to lekarz? Chyba jesteś niepoważna?
  • Jaka Ty chuda jesteś! Dziecko będzie niedożywione! Powinnaś więcej przytyć!

Nóż się w kieszeni otwiera, prawda? Przecież inni wiedzą lepiej i mają prawo się tak wymądrzać i stresować przyszłą matkę, która albo obżera się za troje, albo na pewno się odchudza. Ja osobiście przytyłam 18 kg w pierwszej ciąży i 20 kg w drugiej, a do tego co druga osoba mówiła, że ja mam przecież tylko brzuch ;)

Przyrost masy ciała w ciąży nie jest dla każdego kobiety taki sam! Wszystko zależy od wagi wyjściowej, a właściwie od BMI (body mass index) na starcie. Łatwo ten wskaźnik obliczyć stosując znany wszystkim wzór:

bmi

 

Mój wynik

Zastosowałam ten wskaźnik u siebie:

  • masa ciała przed pierwszą ciążą 56 kg, 1,75 m wzrostu
  • masa ciała przed drugą ciążą 54 kg, 1,75 m wzrostu
  1. BMI w pierwszej ciąży 18,3
  2. BMI w drugiej ciąży 17,6

Żadną niespodzianką nie był dla mnie fakt mojej niedowagi (BMI poniżej 18,5 to niedowaga), bo całe moje życie tak mi wychodziło. Nigdy się nie odchudzałam, wręcz przeciwnie, starałam się przytyć, ale niewiele z tego wyszło ;) Przed drugą ciążą doszedł jeszcze szereg stresów, które sprawiły, że zgubiłam dodatkowe dwa kilogramy, stąd jeszcze niższy wynik mojego przedciążowego BMI. Ciąża pozwoliła mi odrobić te 2 kg, ale po okresie karmienia piersią drugiej córki nie wróciłam już do moich 56 kg, tylko do 55 kg.

 

Czy miałam prawo przytyć aż tyle?

TAK ;p

Zamieszczam tabelę, która usprawiedliwia moje ciążowe kilogramy ;)

BMI wyjściowe Orientacyjny przyrost masy ciała w ciąży Tygodniowy przyrost masy ciała w 2 i 3 trymestrze
<18,5 (niedowaga)  12,5 – 18 kg 0,51 kg
 18,5-24,9 (prawidłowa stan odżywienia) 11,5 – 16 kg 0,42 kg
25-29,9 (nadwaga)  7 – 11,5 kg 0,28 kg
≥30 (otyłość)  5 – 9 kg 0,22 kg

Pamiętajcie, że w przypadku ciąży bliźniaczej przyrost masy ciała może być o 2-3 kg większy

W pierwszym trymestrze z powodu uciążliwych nudności i wymiotów może dojść nawet do spadku masy ciała (do 2kg)

(Źródło: Kathleen M. Rasmussen and Ann L. Yaktine, Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines; https://www.nap.edu/catalog/12584/weight-gain-during-pregnancy-reexamining-the-guidelines)

pregnant-woman-1741636_1280

Wnioski – umiar przede wszystkim

Pamiętaj, że podane w tabeli wartości są orientacyjne. To tylko zalecenia, a nie bezwzględny nakaz czy zakaz. Każda kobieta ma swoje indywidualne predyspozycje. W trakcie każdej wizyty u ginekologa położnika w okresie ciąży, Twoja aktualna masa ciała jest wpisywana do karty ciąży. Najważniejsze by nie różniła się ona np o 10 kg od wartości zalecanych, ale 1 kg w tę czy w tamtą stronę nie zrobi takiej dużej różnicy.

Kilka złotych zasad dla mam planujących ciążę i ciężarnych

  1. Nie stosuj głodówek. Niedobory składników odżywczych mogą nie tylko wywołać u kobiety problemy hormonalne i tym samym utrudnić zajście w ciążę, ale i powodować wystąpienie wad rozwojowych u dziecka. Jeśli jesteś otyła lub masz dużą nadwagę, zadbaj o prawidłowe odżywianie w okresie przed ciążą, ale najlepiej w porozumieniu z dietetykiem. Zdrowe i zbilansowane posiłki pozwolą Ci nie tylko znormalizować masę ciała, poczuć się lepiej we własnym ciele, ale będą też miały wpływ na zdrowie Twojego dziecka.
  2. Jeśli Twoje BMI jest prawidłowe – nie spoczywaj na laurach. Dbaj o to, by w Twojej diecie nie było żadnych używek, przetworzonego żarcia (czytaj etykiety) i fast foodów. Rzuć palenie. Nie pij alkoholu.
  3. Nie przyjmuj preparatów witaminowych i suplementów bez konsultacji z lekarzem. Nie wszystko, co znajduje się na półce w aptece, jest Tobie potrzebne. Lekarz pomoże Ci ustalić, które składniki możesz dostarczyć w diecie, a które ewentualnie należy suplementować (do tych ostatnich należy kwas foliowy, który powinnaś przyjmować na 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę).
  4. Pamiętaj o aktywności fizycznej. Jeśli jesteś raczej leniuchem w tych sprawach to nie próbuj od razu podnosić sztangi na siłowni czy biegać maratonów. Zacznij od regularnych spacerów – odstaw samochód i chodź do pracy na piechotę lub codziennie wieczorem wyciągaj ukochanego na romantyczny spacer :)

Ciąża to nie tylko brzuch 

Pamiętacie pierwszy artykuł na temat 1000 dni? Wspomniałam tam o koncepcji programowania żywieniowego (klik). Okres płodowy to czas, kiedy rozwijają się poszczególne narządy i całe układy. Twoja dieta, używki, których nie chcesz odstawić, mogą spowodować nieodwracalne szkody dla Twojego maleństwa. Poza wadami rozwojowymi, które możesz dziecku zafundować, jest też kwestia metabolizmu. Twoje ciążowe błędy żywieniowe mogą przyczynić się do chorób serca, cukrzycy czy nadciśnienia u Twojego dziecka.

Przygotuj się do macierzyństwa. Zacznij już w okresie ciąży.

  • Nie popadaj w obłęd, ale zwracaj większą uwagę na zawartość swojego talerza.
  • Dbaj o to, by nie zabrakło różnorodności. Nie jedz samej sałaty, ale i nie wcinaj tylko mięsa. Ma być to dieta urozmaicona.
  • Najlepiej zjadaj 5 posiłków dziennie, o w miarę regularnych godzinach – poprawi to Twój metabolizm i pomoże w walce z zaparciami, które dają się we znaki każdej kobiecie w ciąży (ze względu na zmiany hormonalne).
  • W walce z zaparciami pomogą też płyny - pij dużo wody, soki bez dodatku cukru, maślanki, koktajle warzywne itp.
  • Zjadaj pieczywo pełnoziarniste i pamiętaj o nabiale. Wapń i witamina D (suplementowana zgodnie z zaleceniami ginekologa) są dla Twojego maluszka niezbędne do prawidłowego wzrastania.
  • Warzywa i owoce niech staną się stałym towarzyszem Twoich posiłków. Co Cię czeka w ciąży? Wzdęcia i zaparcia. Co pomoże w walce z nimi (płyny, pełnoziarniste pieczywo, warzywa i owoce – kalafior, groch czy kapusta to może nie-koniecznie, ale dosyć dużo warzyw jest pożądanych w profilaktyce zaparć).

Tego nie jedz w ciąży

  • surowe mięso (tatar, carpaccio z wołowiny), surowe ryby (sushi), surowe jaja (kogle-mogle, płynne jajecznice, majonez domowej roboty, serniki na zimno itp.)
  • słodziki
  • konserwy (paprykarze, tuńczyk, mielonki itp.)
  • wysoko przetworzona żywność (paluszki rybne, parówki, pasztety itp.)
  • niepasteryzowane mleko, niepasteryzowane sery (oscypki, fontina)
  • niemyte warzywa i owoce (np pocięta sałata w torebkach)
  • fast-foody oraz pepsi/cola/sprite itp.

 

Dbajcie o siebie, mamy, bo Wasze zdrowie i Wasza dieta to absolutna konieczność dla zdrowia Waszego maluszka! Mamo – jedz DLA dwojga, a NIE ZA DWOJE!

6 przemyśleń na temat “Ile przybrałaś w ciąży? Przyznaj się!”

  1. ~Iwona pisze:

    Bardzo piękne proste i rzeczowe porady! Hm, no a co z osobami uprawiającymi intensywny sport, których BMI nie dotyczy, bo przez masę mięśniową pokazuje bardzo często nadwagę? Jak to obliczyć u kobiety, która zajdzie w ciążę, a jest maratończykiem np?

    1. MamaPediatra pisze:

      szczere mówiąc nie znalazłam badań na ten temat – jedyne na kobietach w ciąży mówiło o tym, że nawet u mam sportowców nie ma istotnie dużych różnic w wartościach BMI w porównaniu z mniej aktywnymi. Ale mamy kulturystki pewnie są jednak istotnie różne pod względem BMI od „zwykłych mam”. W takiej sytuacji należy rozpatrywać przyrost masy ciała indywidualnie – pod kontrolną dietetyka najlepiej, który ma możliwość dokładnego obliczenia składu masy ciała.pozdrawiam :)

  2. ~Lalcia pisze:

    Przytyłam 10 kg. Niestety startowałam w ciąży z dużą nadwagą, dlatego pilnowałam się z jedzeniem. Absolutnie nie głodziłam, ale odstawiłam słodycze, jadłam dużo warzyw, owoców, chude mięsko. Na początku schudłam 3 kg, bo miałam mdłości i nie mogłam być głodna, dlatego jadłam co półtorej, co dwie godziny, ale po troszku. Najwięcej przytyłam w trzecim trymestrze.

  3. ~Miła pisze:

    Ja przybrałam 13 kilo z pierwszym dzieckiem. Teraz jestem w drugiej ciąży i w 31 tygodniu przytyłam 9 kilo.

  4. ~Mama Marceli pisze:

    Przytyłam 19kg. W ciąży jadłam nawet mniej niż wcześniej, zrezygnowalam ze slodkich przekąsek, dużo się ruszalam. W ciagu 3miesięcy po porodzie wróciłam do wagi „przedciążowej”. Obecnie córcia ma 9 mcy a ja kolejne -4kg :)

  5. ~Anna pisze:

    To ja napiszę ku pokrzepieniu przyszlych mam – choc nie nalezy brac ze mnie przykladu! W ciazy przytylam 40 kg – sama w to nie wierzylam. Jestem wysoka, zawsze byłam szczupla, sport, w miare sensowne jedzenie. W ciazy nie siedzialam ciagle z nosem w lodowce, a jednak waga szalala. W dniu porodu wazylam 110 kg! Przez wieksza czesc ciazy chodzilam zalamana, jak ja to wszystko zrzuce. Co ciekawe, moj ginekolog wcale sie nie przejmowal wzrostem mojej wagi. Od razu po porodzie zeszlo mi 20 kg, kolejne 20 w ciagu 4 miesiecy, gdy karmiłam coreczke :-) mloda ma juz 6 miesiecy, a moje cialo, poza paroma rozstepami na udach, nie pamieta, ze bylam w ciazy :-) takze przyszle mamy – glowy do gory! Jesc zdrowo i smacznie i nie przejmowac sie kilogramami – jak sie karmi dziecko, to waga sama pieknie spada, a i aktywnosci na pewno przy dziecku nie zabraknie ;-)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×