Mowa noworodka, głużenie, gruchanie

Rodzic obserwując kolejne etapy rozwoju dziecka często zastanawia się czy wszystko jest ok? Czy tak powinno być? Czy nie powinna już wystąpić kolejna umiejętność? Rozwój niemowlaka to niezwykle dynamiczny proces. Dzisiaj kilka słów o rozwoju mowy. Chciałabym zwrócić szczególną uwagę na różnicę w gruchaniu i gaworzeniu.

Rodzi się dziecko

I nic nie potrafi? Mit! Noworodek ma już całe mnóstwo umiejętności. Nie są one co prawda jakoś bardzo zaawansowane, ale jak na takiego małego człowieka są całkiem imponujące :)

Noworodek potrafi:

  • słyszeć ludzką mowę
  • faworyzować ludzką mowę ponad inne dźwięki
  • wydawać własne dźwięki – głośny płacz zaraz po urodzeniu
  • sygnalizować swoje potrzeby krzykiem i płaczem – w miarę rozwoju noworodka pojawia się tak zwany „zróżnicowany płacz”, a w miarę rozwoju relacji rodzic-dziecko, mama potrafi ten płacz zrozumieć

mowa

Pod koniec pierwszego miesiąca życia:

Dziecko wydaje z siebie dźwięki przypominające samogłoski A oraz E. Niekiedy łączy je z H (HE ,EHE). Zwraca też uwagę na głosy i dźwięki, ale nie potrafi jeszcze ich lokalizować (demonstruje odruch Moro, milknie w odpowiedzi na głośne dźwięki lub zmienia rytm ssania).

Kiedy pojawia się głużenie?

Pod koniec drugiego miesiąca życia. Słyszymy głużenie (czy jak mawiają niektórzy – gołębie gruchanie) jako gardłowe dźwięki: R, K, G (gli, tli, kii, gla, bli, ebw). Ta bezwarunkowa umiejętność pojawia się w reakcji na postępujący równocześnie rozwój ruchowy (dziecko zaczyna coraz lepiej kontrolować swoją główkę, a tym samym ma lepsze warunki do wydawania z siebie takich dźwięków). Jak się można domyślać, głużenie pojawia się, gdy dziecko jest zadowolone. Gdy jest zadowolone, nie płacze, wszystkie jego potrzeby są zaspokojone to grucha sobie w najlepsze.

Czy każde dziecko grucha?

Tak. Nawet takie, które ma niedosłuch lub nie słyszy. Ten etap rozwoju mowy jest przygotowaniem do kolejnych (min do gaworzenia).

girl-814238_640

Kolejne umiejętności

W okolicach 4. – 6. miesiąca życia dziecko może już zwracać głowę i wzrok w kierunku głosów rodziców. Pojawia się również kolejna umiejętność – gaworzenie (zwykle również w okolicach 5. – 6. miesiąca życia, a górna granica to 10. miesiąc życia). Najpiękniej dzieci gaworzą, gdy są zadowolone i najedzone :)

 

Na czym polega gaworzenie?

Dziecko wymawia sylaby, które nie mają jeszcze określonego znaczenia, np. ma-ma, ba-ba, ta-ta, la-la. Gaworzenie to również „zasługa” postępującego równoczasowo rozwoju ruchowego (dziecko zaczyna siedzieć, bardziej interesować się światem, a warunki do wydawania dźwięków są coraz bardziej sprzyjające).

eyes-440039_640

Jeśli dziecko nie gaworzy, nie zawraca głowy w kierunku głosu rodziców, nie reaguje nie grające zabawki, nie cieszy się w reakcji na głos rodziców machając rączkami, nóżkami – zgłoś ten fakt pediatrze – należy zweryfikować czy dziecko słyszy. Warto udać się na badanie słuchu do laryngologa i skonsultować się z logopedą.

Jak stymulować rozwój mowy u noworodka i niemowlaka?

Po prostu z nim pogadaj. Mów do niego od pierwszych chwil życia. Normalnie (bez zdrobnień i zmiękczeń), łagodnym tonem. Możesz powtarzać słowa, opowiadać o tym co się dzieje wokół, obgadać znajomych (póki co masz okazję się wyżalić i wiesz, że nikomu nie powtórzy) ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>