odczyny po szczepieniu cz.1 (NOP) – HHE

Epizod hipotoniczno-hiporeaktywny (HHE) – przerażający w objawach, łagodny w następstwach.

white-male-1871417_1280

Co to jest? Jak to wygląda? Po jakim czasie od szczepienie może wystąpić?

  • pojawia się w ciągu 48 godzin po szczepieniu (najczęściej w ciągu pierwszych 12 godzin)
  • pojawia się nagle
  • dziecko jest blade lub sine, wiotkie i słabo reaguje lub nie reaguje na bodźce zewnętrzne
  • epizod trwa od kilku minut do kilku godzin, a jego objawy zawsze całkowicie ustępują
  • opisywany u dzieci zwykle do 2 roku życia (u starszych częściej występuje omdlenie)

Po jakim szczepieniu?

Przede wszystkim po szczepieniu błonica/tężec/krztusiec. Przewagę ma tutaj oczywiście pełnokomórkowa szczepionka krztuścowa (DTPw) i w jej przypadku ryzyko wystąpienia HHE wynosi od 36-250/100 000 zaszczepionych. W przypadku szczepionek acelularnych (w tym 5 w 1 czy 6 w 1) ryzyko to wynosi 4-140/100 000 zaszczepionych.

Rzadziej opisuje się HHE po innych szczepieniach (np przeciwko wzw typu B)

Epizod zwykle występuje po pierwszej dawce szczepienia w szczepieniu pierwotnym.

Dlaczego?

Przyczyna wystąpienia nie jest znana. Są pewne przypuszczenia dotyczące min. występowania indywidualnych reakcji układu immunologicznego, ale nie zostało to jeszcze „namierzone”.

Czy to na pewno NOP?

HHE nie pozostawia po sobie następstw. To nas uspokaja. Dziecko nie ma ubytków neurologicznych i rozwija się prawidłowo. Dłuższy epizod i pogarszający się stan dziecka, wzbudzają nasz niepokój. Musimy pomyśleć o tym, że za zachowanie dziecka nie koniecznie odpowiedzialna jest reakcja na szczepienie. Zbieżność czasowa może być przypadkowa, a rozwijać się może zakażenie ośrodkowego układu nerwowego. Należy też pomyśleć o ewentualnym zatruciu (u dzieci nieco starszych), o hipoglikemii i napadzie padaczkowym.

Co robić?

Udać się do lekarza POZ (jeśli epizod był krótki) lub do szpitala (jeśli epizod trwa już od jakiegoś czasu). Lekarz zbada dziecko, oceni jego stan, poszuka objawów ewentualnej infekcji i w razie potrzeby zleci dokładniejsze badania lub skieruje do szpitala na obserwację. Nie ma konkretnego panelu badań, który należy wykonać. Działamy tutaj bardziej na zasadzie wykluczenia poważnych chorób, które pozostawić mogą trwałe następstwa u dziecka. Jeśli nic nie wskazuje na chorobę to uznać możemy, że mamy do czynienia z NOPem.

Co robić w domu?

Kontrolować oddech dziecka. ułożyć je w pozycji na boku, żeby uniknąć ewentualnego zakrztuszenia pokarmem (mogło dojśc do epizodu podczas karmienia), no i zebrać się do lekarza. Nie potrząsać, nie wkładać nic do ust, nie podawać żadnych leków.

Co dalej ze szczepieniami?

HHE zaliczany jest do poważnych objawów niepożądanych po podaniu szczepionki DTP. W związku z tym dziecku bezpłatnie przysługuje szczepionka acelularna. Kontynuacja szczepienia nie jest zabroniona, ale zawsze powinna być rozważana indywidualnie – ewentualnie po zasięgnięciu opinii w Poradni Szczepień.

Sam epizod groźnie wygląda, ale pamiętajcie, że zdarza się rzadko, nie pozostawia następstw, a brak szczepienia to ryzyko wystąpienia krztuśca. 5% przypadków krztuśca kończy się zgonem.

źródła:

Hypotonic-Hyporesponsive Episode (HHE) as an adverse event following immunization: case definition and guidelines for data collection, analysis, and presentation, Jan Bonhoeffer, Michael S Gold, Harald Heijbel, Patricia Vermeer, Dean Blumberg, Miles Braun, Glacus de Souza-Brito, Robert L Davis, Scott Halperin, Ulrich Heininger, Najwa Khuri-Bulosj, John Menkes, Hanne Nokleby, The Brighton Collaboration HHE Working Group

Hypotonic-hyporesponsive episodes reported to the Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS), 1996-1998. DuVernoy, Braun MM.

Vaccination of children following a previous hypotonic-hyporesponsive episode. Goodwin H, Nash M, Gold M, Heath TC, Burgess MA.

Hypotonic-hyporesponsive episode (HHE) as an adverse event following immunization in early childhood: case definition and guidelines for data collection, analysis, and presentation. Buettcher M1, Heininger, Braun M, Bonhoeffer, Halperi, Heijbel, de Menezes Martins, Vermeer-de Bondt; Brighton Collaboration HHE Working Group.

The effect of age and dose number on the risk of collapse (hypotonic-hyporesponsive episode) after pertussis vaccination. Vermeer-de Bondt PE1, van der Maas NA.

 

3 przemyślenia na temat “odczyny po szczepieniu cz.1 (NOP) – HHE”

  1. ~Wojciech pisze:

    U mojego dziecka wystąpił epizod, który trwał ok. 5 minut. Najpierw drgawki, później jakby omdlenie – bladość, brak reakcji na głos. HHE wystąpił po trzecim szczepieniu DTPw. Czy w przyszłym roku podanie szczepionki DTPa będzie bezpieczne? Czy 3 dawki, które syn przyjął nie dadzą odporności na choroby na czas dłuższy niż ten jeden rok? Proszę o pomoc w moich wątpliwościach.

    1. MamaPediatra pisze:

      Witam. HHE po DTPw jest wskazaniem do podania DTPa. 100% pewności, że epizod się nie powtórzy, ale w publikacjach zwykle opisuje się go przy dwóch pierwszych dawkach. Po DTPa ryzyko jest zdecydowanie mniejsze. Ciężko mi odpowiedzieć na pytanie na jak długo będzie odporność po tych trzech dawkach, ale na pewno nie będzie ona wystarczająca i długotrwała – na pewno będzie krótsza niż 4 lata (po 5 urodzinach jest kolejna dawka szczepienia błonica-tężec-krztusiec).

      1. ~Wojciech pisze:

        Bardzo dziękuję za pomoc!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>