Wasze jadłospisy dla 7- i 8- miesięczniaka :)

Pamiętajcie – NIE MA JADŁOSPISU IDEALNEGO DLA WSZYSTKICH NIEMOWLAKÓW. Każde dziecko jest inne i dla każdego dziecka istnieją inne pory karmienia, inne ulubione produkty, inne zwyczaje. Inne jest również tempo wprowadzania nowych posiłków. Najważniejsze są sygnały, które wysyła Wam maluszek. Obserwujcie, uczcie się tego i do tego konkretnego dziecka dostosowujcie jadłospis.

Pamiętajcie też o zasadach wprowadzania KAŻDEGO nowego produktu –> klik. No i jak najdłużej pierś – jadłospis w którym jest pierś jest bardziej optymalny dla dziecka. Jeśli się uda – przystawiaj do piersi jak najdłużej :)

 

cropped-logo21.jpg

 

jadłospis 1

Synek ma 8 miesięcy karmiony MM u nas wygląda to tak:
5:30-7 kaszka wielozbożowa na wodzie bądź kaszka manna owocowa na mleku modyfikowanym
12-13 mleko modyfikowane (musi być mały nie umie z niego zrezygnować jak na razie)
14-15 obiad w rożnych kombinacjach (marchew, pietruszka, seler, kalafior, brokuł, ziemniak, szpinak czasami dynia, mięsko, ryz)
ok 17 owoce zblendowane (jabłko, banan, gruszka, brzoskwinia, kiwi)
wieczorem przed spaniem kaszka na mleku
w miedzy czasie znajdzie się chrupka kukurydziana lub biszkopcik a także jest czas na chlebek z masełkiem (choć nie zawsze ma na niego chętkę) oraz herbatka do popijania.
Synek „ładnie” przybiera na wadze wazy 9600 ;) nie mamy jeszcze ząbków i nie raczkujemy ale bardziej pełzamy =D (synek urodził się w 34 tyg ciąży)
Pozdrawiamy

jadłospis 2

Witam, mam 7,5 miesięczną Ole. Proszę o konsultacje czy jest dobrze odżywiania.
5-6 pierś mamy ( jedna bo drugiej od ok 2 miesięcy nie chce znać :( wiec prawie nic w niej nie ma)
9:30-10  ok 120 ml kaszki ( jaglanej, orkiszowej …itp gotowe) + kilka łyżeczek musu owocowego ze słoiczka
13:30-14:30  zupka jarzynowa z mięskiem lub rybka ( słoik lub gotowana w domu). Niestety córcia ostatnio nie chce za bardzo jeść warzywek i zjada dosłownie parę łyżeczek od dwóch tygodni. Nie podaje z żółtka bo gdy podawałam dosłownie mniej niż pol było ok ale dwa razy podałam cale i bardzo wymiotowała i od tego czasu nie bardzo chce jeść zupki
15 deserek 150 g rożne owoce ze słoika lub normalne starte jabłuszko 70g
19 rożnie czasem mleko mamy i mm 150-200 ml lub kaszka i śpi dłużej i reszta jadłospisu po kaszce jest przesunięta o 1-2 h i odrzuciła pierś o 2 (chciałabym utrzymać karmienie jak najdłużej ale chyba mała sama ze mnie rezygnuje)
23 150 ml mleko modyfikowane

Fragment komentarza MamyPediatry:

W trakcie rozszerzania diety fajnie jest, jeśli ta pierś jest jakoś tam obecna – jak długo się da to warto by było ją utrzymać. Przychodzi jednak taki moment, że dziecko odstawia się samo od piersi – nic na to nie poradzimy.
Takie grymaszenia oczywiście mogą się zdarzyć w trakcie rozszerzania diety. A może spróbuje Pani podać warzywa z odrobiną ściągniętego mleka? zmieni to trochę ich smak i może przekona córeczkę? żółtka można podawać naprawdę symboliczne ilości – żółtko ma specyficzny posmak, który nawet małej kubki smakowe wyczuwają, albo pod postacią jajecznicy ugotowanej na parze.

jadłospis 3

Proszę o ocenę menu mojej 8 miesięcznej córci.
8-9 kaszka mleczno-ryżowa, 7 zbóż albo kleik kukurydziany, jajko a po śniadaniu czasem dostanie chrupki kukurydziane albo ciastko orkiszowe dla dzieci
11-12 obiadek (ostatnio bardzo niechętnie (zęby?dwa już mamy) na początku jadła wszystko) no z marchewki, pietruszki, selera,ziemniaka, buraka czerwonego, dyni, z mięskiem z królika indyka wołowinka chuda, słoik z rybka albo inny
15-16 mleko mm
17.30 deserek jabłuszko, banan, ostatnio budyń owocowy z kasza jaglaną, danonek (rzadko wiem…. samo zło)
20.00 grysik na mm
W nocy cycuś 2-3 razy

Komentarz MamyPediatry:

Witam. danonek jak najrzadziej – zwłaszcza u niemowlaków :) lepiej postawić na jogurt naturalny z owocem :) budyń owocowy z kasza jaglaną? poproszę o przepis – jestem ciekawa, bo brzmi super :) A może udało by się mleko z piersi również w ciągu dnia? poza tym wygląda ok. Jeśli chwilowo ma gorszy apetyt na obiadki to można na razie odpuścić – podać na przykład drugi raz owoc, a spróbować ponownie z obiadem za tydzień czy kilka dni :) lub spróbować bardziej zmiksować obiadek i odrobinę rozcieńczyć wodą/mlekiem mamy :)

jadłospis 4

Witam,
moja córka kończy właśnie 7 miesięcy i nasz jadłospis wygląda tak:
7-8 mleko mamy
10-11 owoc (duszone jabłko z ryżem lub przecier ze słoiczka) do popicia mleko mamy
14-15 obiad (miksowane warzywa z mięsem) córka wcina aż mruczy:) zjada całą miseczkę wiec już piersi jej nie podaje.
17-18 mleko mamy
19-20 mleko mamy przed spaniem
i w nocy jakieś 4 pobudki na mleko mamy.

 jadłospis 5

Witam. Również mam wątpliwości co do jadłospisu mojego synka. 25 marca skończy 6 miesięcy. Jest na mleku Nan Expert Ar, chociaż nadal ulewa (także jak wypije wodę lub sok a może dlatego, że dużo czasu spędza na brzuchu?). Jadłospis wygląda tak:
6-6.30 mleko mod. 180 ml
10- 10.30 mleko mod. 180 ml
12- owoc ok. 50 g ze słoiczka albo 60 ml soku owocowego
14-14.30 obiadek 125g ze słoika albo ok. 160g ugotowanego przeze mnie
16- sok 60 ml (jeśli wcześniej też pił sok)
18-18.30 mleko mod. 180 ml
21- mleko mod. 180 ml.
Syn nie zawsze wypija pełne porcje mleka, zwłaszcza tego po 10 i po 18.

Chcę wprowadzić kaszki mleczno-ryżowe lub kleik ale które mleko najlepiej zastąpić kaszką?
Czy jeśli syn budzi się później np. o 7 to powinnam liczyć przerwy między posiłkami zaczynając od tego pierwszego co ok. 4 godziny? czy dać pierwszy posiłek jak wypada po przebudzeniu a resztę o stałych porach?
Czy podawać więcej owoców licząc je jako osobny posiłek czy taka ilość jak dotąd i traktować jako przekąskę?
Co jeszcze mogę wprowadzić do jego diety i w jakich odstępach czasu biorąc pod uwagę ulewania?
Z góry dziękuję za odpowiedź i za bloga, dzięki któremu wprowadziłam gluten wg Pani wskazówek ;)

 

Komentarz MamyPediatry:

Ze swojej strony przy tym ulewaniu – radziłabym rozdzielić nieco porcje mleka (np o 6 – 90 ml i po dwóch godzinach kolejne 90 ml). można również podać 90 ml mleka o tej 6, a po dwóch godzinach kaszkę na 100 ml mleka

Chcę wprowadzić kaszki mleczno-ryżowe lub kleik ale które mleko najlepiej zastąpić kaszką?
- najlepiej dać kaszkę na drugi posiłek (o tej 8 lub o 10) lub około 18.

Czy jeśli syn budzi się później np. o 7 to powinnam liczyć przerwy między posiłkami zaczynając od tego pierwszego co ok. 4 godziny? czy dać pierwszy posiłek jak wypada po przebudzeniu a resztę o stałych porach?
- zawsze lepiej sprawdzać odstępy między posiłkami – stałe pory nie sprawdzają się w przypadku późniejszej pobudki :)

Czy podawać więcej owoców licząc je jako osobny posiłek czy taka ilość jak dotąd i traktować jako przekąskę?
- zawsze lepiej podać owoce jako oddzielny posiłek (np o 16) niż podawać sok :)

Co jeszcze mogę wprowadzić do jego diety i w jakich odstępach czasu biorąc pod uwagę ulewania?
- całość wygląda ok, ale radziłabym właśnie rozdzielić ten pierwszy posiłek na dwa – zawsze lepiej częściej a mniej :)

 jadłospis 6

Witam,
Przeczytałam wszystkie komentarze i zaczęłam mieć wątpliwości, czy dobrze karmię swoją 7 miesięczną córeczkę, która w sumie pięknie przybiera na wadze (95 centyl). Dodatkowo jest uczulona na beta-laktoglubulina klasa II. Czy oby nie za dużo??

5:00 – mleko mamy
7:00 – owsianka (mieszana jęczmienna+orkiszowa) z owocami jabłko prażone /banan/kiwi/żurawina. Sami jemy takie śniadanko.
8:00 – mleko mamy tak do snu i spanie ok 1 godziny
11:00 – mleko mamy i spacer. Sen ok 2 godzin
14:00 – obiadek (kasza jaglana/jęczmienna z warzywami wszelkimi, plus mięsko)
16:00 – owoc surowy
18:00 – 19:00 mleko modyfikowane (jesteśmy na etapie przechodzenia na butelkę)

Ostatnio ładnie przesypia całe noce :)

W tak zwanym międzyczasie do popicia wodę, jeśli tylko ma ochotę.
Nie podaje żadnych biszkoptów i innych zapychających przekąsek.

Z góry dziękuję za opinie.
Pozdrawiam serdecznie,
Małgosia

Komentarz MamyPediatry:

Jadłospis jest bardzo fajny :) Każde dziecko jest inne i inaczej „ustala” swoje wymagania żywieniowe. Najważniejsze, że się najada, ładnie przybiera na wadze, nadal dostaje pierś mamy do popicia i do tego do popicia dostaje wodę, bez przekąsek – naprawdę super :) Gratuluję i powodzenia życzę :)

 

 jadłospis 7

Witam.
Proszę o opinię, bo w porównaniu ze schematem żywienia (5-6 posiłków 150-180 ml) mój synek je częściej, ale mniej.
Skończył 7 miesięcy. Do 6 miesiąca był na moim mleku, czasem z mlekiem modyfikowanym. W 7 miesiącu mleko moje i mm pół na pół. Teraz w 8 miesiącu tylko mm.
Jak był mniejszy, to jadł rzadziej, co ok. 3 godziny. W 4 miesiącu zaczął przesypiać noc, teraz w nocy znowu budzi się kilka razy na jedzenie.
Nasza pediatra powiedziała, że ten model tak ma. Wg mnie tak ma, jest bardziej ruchliwy i potrzebuje więcej, ale wolę się upewnić, bo większość dzieci je rzadziej i więcej. Przybiera dobrze na wadze, jest zdrowy, uśmiechnięty, nie ma biegunek czy zaparć, je chętnie.
Mleka pije ok. 50-120 ml, w zależności od apetytu.
Między posiłkami woda.
Posiłki wyglądają mniej więcej tak (jest na żądanie, ale jakaś prawidłowość jest):
0 – 7 – średnio co 2 godziny mm (zdarzało się co godzinę)
9 – kaszka bez cukru/płatki zbożowe gotowane z owocem/pestkami/suszonymi morelami/rodzynkami (bez cukru i siarki oczywiście, ostatnio jogurt wprowadzam
11 – mm
po spacerze 13-14 – mm
15-16 – obiad: słoiczek z mięsem, słoiczek z rybą, poza tym gotowane w domu różne kombinacje warzyw z połówką jajka, warzywa z kaszą/ryżem (i groszkiem – staram się łączyć kasze ze strączkowymi dla pełnowartościowego białka); ryba 2 razy w tygodniu, mięso 2 razy w tygodniu
18 – mm
20 – przed spaniem: było mm, ale teraz daję kaszkę bez-cukrową (Feine Hirse) na mm z jakimś dodatkiem.
Nie zauważyłam, aby wprowadzenie kaszki przed spaniem pomogło przespać całą noc jak na razie.
Dziękuję z góry :)

 

Komentarz MamyPediatry:

Bardzo sympatycznie to wygląda :) niestety w tym wieku noce mają prawo tak wyglądać – u nas pomogła nauka spania, ale nie każdy ma na nią siłę
Jak Pani sama zauważyła – na żądanie, więc lepiej być nie może. Każde dziecko jest inne i widać że Pani synek lubi delektować się jedzeniem częściej w ciągu dnia niż rówieśnicy :) widać tego właśnie potrzebuje jego organizm :)

 

jadłospis 8

Witam,
Proszę o radę i opinie na temat jadłospisu mojego malucha. Ma 7,5 miesiąca. Dietę rozszerzamy od 2 miesięcy.
7:00 pierś
11:00 obiadek -czasem zjada pełną porcję 160-180ml a czasem tylko połowę lub mniej i wtedy danie podajemy jeszcze o 15:00 do dokończenia – często wtedy zjada do końca całą porcję. W przypadku zjedzenia połowy porcji dostaje jeszcze pierś.
15:00 pierś lub reszta obiadku i dodatkowo pierś.
17:00 pierś
19:00 pierś
Jeżeli chodzi o pierś to ssie dosyć krótko max 10 -15 minut często na zmianę z lewej i prawej piersi.
Nie wydaje się jednak być głodny.
Do popicia dostaje pierś lub wodę którą raczej niechętnie pije. Jako przekąski kawałki owoców banan, jabłko lub chrupki kukurydziane.

Na obiadek podajemy kaszki gryczaną, ryżową i jaglaną,brokuły,dynię, marchew+ ziemniak+pietruszkę, mix marchewki i ziemniaka z cukinią, fenkułem, pietruszką. Co drugi dzień podajemy żółtko lub całe jajko i mięsko z indyka ( niestety na razie tylko to). Trzymaliśmy się trzydniowej obserwacji przy wprowadzaniu każdego dania.

Jeżeli chodzi o obiadki zjada raczej chętnie (wszystkie wprowadzone rodzaje warzyw ) całą porcję lub na 2 raty, czasem wyjątkowo mniej kiedy danie ma więcej składników zwłaszcza jajko i mięsko.

Owoce poza bananem zjada raczej z niepewnością w małych ilościach.

Gotuję sama. Na parowarze. Poza mięskiem, które gotuje w wodzie.

Do każdego dania dodaje ok pół łyżeczki na 50ml wody kaszki manny, teraz chciałabym wprowadzić już większą dawkę glutenu. W jakiej postaci i w ramach którego posiłku najlepiej to zrobić?

Czy taki jadłospis nie jest zbyt ubogi dla 7,5 miesięcznego malucha?

Jak najlepiej wprowadzić więcej posiłków stałych nie eliminując zbytnio karmienia piersią?

Z góry dziękuję za rade.

Pozdrawiam, Ania

Komentarz MamyPediatry:

Jadłospis wygląda super i na pewno nie jet zbyt ubogi :) Co do glutenu to może spróbuje Pani wprowadzić jakieś pieczywo pokrojone w kostkę np na kolację? Albo kaszkę glutenową na bazie Pani mleka? Takie podawanie piersi do popicia to super patent jeśli się chce jak najdłużej karmić piersią :)

 

jadłospis 9

Witam,
Czytam i czytam wszystkie komentarze, może wreszcie i ja przestane się martwić że źle karmie swoje dziecko.;-) Nie ma jednego schematu i nie można sztywno się trzymać tego jak i czym karmią inni…moja córa obecnie 6,5 mies od 3 mies nie chce jeść z piersi (jada normalnie tylko w nocy i nad ranem w ciągu dnia nie chce) Próbowałam wszystkiego, ale nic nie działa. Dla spokoju nas obu ściągałam mleko co 2.5h bo Hania jadała równo co 3h (niektóre mamy wiedzą jaka to męczarnia) do tego słabo przybierała na wadze wiec od 3m raz dziennie dostawała mm oraz od 5mies lekarz zaleciła rozszerzanie diety. Kłopotów z tym nie ma, Hania chętnie je wszystko. Warzywa, owoce, kaszka, mm. Ja mleka już mam mało dziennie ściągam 100-200ml. Zastanawiam się czy nie za dużo rzeczy jej już wprowadziłam innych niż mleko?
6-7 pierś i jeszcze sobie drzemie
9 kaszka na mleku mm (ok.150ml)
12 moje mleko w butli (120-150ml)
14-15 obiad duży słoiczek bo po małym był płacz. Je już mięsko i większość warzyw. Dziś podałam też żółtko.
17-18 owoce ze słoiczka 125g czasem uda się dostawić do piersi i sobie popije albo dostanie ok 60ml mojego mleka
20-21 180ml mm
W nocy zwykle się budzi kolo 2-3 na pierś,ale zjada tylko z jednej bo zasypia. Czy nie za mało dostaje mleka w ciągu dnia? Dziękuję z góry za odpowiedź. Pozdrawiam

Komentarz MamyPediatry:

Zgadza się ! Jednego, idealnego schematu nie ma :) W końcu każde dziecko (i nie tylko) ma swoje zachcianki :) Zaskakujące, że tak małe dziecko ma taki apetyt – wszystko wygląda ok, ilość mleka również :) Pozdrawiam ciepło

 

jadłospis 10

Witam,
jestem mamą 7,5 miesięcznego chłopca, który urodził się w 38 tyg z wagą 2600 kg.
Pierwsze 2 miesiące był tylko na piersi (przybierał bardzo ładnie 200-300 gram/tydzień) W 3 miesiącu życia zaczął przybierać na masie ok 100 gram/tydzień. Pediatra zalecił dokarmianie MM, aby przed szczepieniem nabrał masy. Szczepionkę I dawkę otrzymał w 12 tyg. Dostając MM przybierał ok 150 gram/tydz. Moje sumienie nie dawało mi spokoju (bardzo chce karmić piersią), że dokarmiając MM utracę pokarm a dodatkowo syn przestał robić kupy. Zdarzało się ze nie było kupy 5-7 dni. Zmieniłam pediatrę, i po 3 tygodniach karmienia mieszanego syn znów był tylko na piersi. Przybiera na wadze 100-120 gram/tydz.
Obecnie waży ok 8 kilogramów a jego harmonogram posiłków prezentuje się następująco:

godz 5-6 – pierś
godz 8-9 – kaszka ryżowa lub jaglana /bio, bez dodatków/ + owoc /starty lub ze słoiczka/ – ok 120 ml
czasami dostaje banana do ręki – jest w stanie zjeść 1/2
owoce jakie dostaje to: banan, jabłko, jagody, poziomki (świeże z własnego ogródka)
o jakie owoce mogę rozszerzyć dietę ?
godz 12-13 – zupka jarzynowa (ok 100-120 ml) /marchew, ziemniak, pietruszka, brokuł, kalafior, szpinak, zielony groszek, dynia/ o jakie warzywa mogę rozszerzyć dietę ? można podać już dziecku np. pomidora, ogórka ?
2 razy w tygodniu do zupki dodaję mięsko z indyka oraz 1/2 całego jajka.
Planuję rozszerzyć od przyszłego tyg obiadki mięskiem z królika, wieprzowiną.
Do każdej zupki od 2 tyg otrzymuje również 1 łyżeczkę kaszy manny.
Czy mogę wprowadzić do obiadków już ryż lub komosę ryżową ?

godz 14-15 – pierś

godz 18 – pierś

godz 20:30-21 – pierś

W nocy nadal budzi się 2-3 razy na pierś. W tym momencie staram się przed podaniem piersi dać wody, przytulić, czasami się udaje, czasami nie ;-)

Proszę o opinię czy powinnam wprowadzać kolejny posiłek stały ? Chciałabym wprowadzić coś bardziej treściwego po południu, zastanawiam się nad MM ale boje się że znów kupy znikną.
W ciągu dnia dostaje wodę do picia oraz chrupki kukurydziane(3-4 szt.)

Pozdrawiam i uważam, że prowadzi Pani jednego z lepszych blogów dotyczących tematyki dziecięcej.

 

Komentarz MamyPediatry:

Zacznę od końca – czyli dziękuję za miłe słowa. I gratuluję wytrwałości z karmieniem piersią! Niezbyt często obserwuje się taką determinację rodzica i pediatry z powrotem do pełnego karmienia piersią. Dlatego szczerze gratuluję. Wasz jadłospis bardzo mi się podoba :) Jeśli chodzi o owoce to zawsze polecam wszystko co sezonowe. W chwili obecnej nie ma tego dużo, ale chociażby poziomki, które Pani podaje, czy jabłko są jak najbardziej ok. Z bananem i jagodami trzeba uważać w okresie zaparć, bo mogą je nasilać. Może Pani spróbować gruszkę – niedługo zacznie się sezon :) Jeśli sezonu nie ma to zawsze ratuje nas słoiczek. Może Pani podawać też śliwkę. Wasz bukiet warzyw obiadowych jest imponujący. Ogórek i pomidor (bez skórki) może Pani ale najlepiej zacząć od symbolicznych ilości i wybrać produkty z ogródka lub ze sprawdzonych źródeł, bo te warzywa lubią być „chrzczone” chemikaliami. U niektórych dzieci mogą pojawić się problemy brzuszkowe – dlatego zawsze zaczynamy od małych ilości i bardzo stopniowo zwiększamy, obserwując maluszka :) Zamiast mleka modyfikowanego po południu zalecałabym kaszkę – ryżową/jaglaną itp przygotowywaną na wodzie lub na Pani mleku, z dodatkiem owoców. Ryż i komosa ryżowa jak najbardziej mogą być :)

45 przemyśleń na temat “Wasze jadłospisy dla 7- i 8- miesięczniaka :)”

  1. ~Ala pisze:

    Jakiej wielkości kawałki może dostawać dziecko 10 miesięczne posiadające 3 zęby na gorze i 3 na dole? Mam wrażenie ze wszystkim się zaksztusi. .. co zresztą parę razy się zdarzyło np bananem

    1. MamaPediatra pisze:

      Z bananem raczej łatwo o zakrztuszenie jest dość gruby i to dlatego. Najlepiej pokroić go w niezbyt duże słupki – będzie łatwo je chwycić, a mniejsza średnica zapobiegnie zakrztuszeniu, bo dziecko będzie sobie odgryzać mniejsze kawałki.

  2. ~Sylwia pisze:

    Karmię moją córeczkę na wyczucie. Teraz ma 9 miesięcy. Przez odpowiedz pediatry na moje pytanie jak karmić 7 miesięczne niemowlę „dawać wszystko”, karmienie piersią skończyło się za szybko. Obecnie je 3×180-210 mleka, obiad(warzywa, jajka, mięso, makaron, ryba – w różnych konfiguracjach), kasza z owocem. Ale czy to jej wystarczy. Nie wiem. Na głodną nie wygląda, załatwia się regularnie. W internecie czytam że w tym wieku mamy daj już kanapki, placki, naleśniki. Czy to nie za wawcześnie. Po niewypale z rozszerzaniem diety boje się coś zawalić.

    1. MamaPediatra pisze:

      każde dziecko jest inne. Jeśli mała dobrze przybiera, najada się to nie ma co się spieszyć :) Każde dziecko ma swoje tempo :)

  3. ~Daga pisze:

    Witam,
    Moja córka ma 8 miesięcy. Od początku jest na karmieniu mieszanym z przewagą piersi. Teraz mm wykorzystuje tylko do kaszki, nie dostaje samego. Do tej pory jej menu wyglądało tak:
    8-9 karmienie piersią
    11-12 kaszka na mm ok. 180ml
    14-15 obiad warzywa + mięso
    17-18 karmienie piersią
    19-20 mm z dodatkiem kaszki ok. 210ml
    2-3 karmienie piersią
    5-6 karmienie piersią
    Od kilku dni nie chce piersi w dzień.
    Chcę przenieść kaszkę na rano 8-9. Co w takim razie mogę podać o 11-12 zamiast karmienia piersią? I o 17-18 również?
    Czy 14-15 to nie za późno na obiad?
    Pozdrawiam

    1. MamaPediatra pisze:

      Witam Panią :) kaszke można przenieść na śniadanko, wówczas zamiast karmienia piersią przed obiadem może Pani podać jakiś owoc :)

  4. ~Ewa pisze:

    Witam serdecznie!
    Drogie Mamy podajcie przepisy na kaszki ryżowe i jaglane które robicie swoim dzieciom.
    Pozdrawiam

  5. ~Ewa pisze:

    Witam ponownie
    Ile powinien przybierać 8mc bobas ?
    Czy to dobrze że o 19zjada 180ml MM z dodatkiem kaszki i ok godz 1w nocy woła już jeść .może zamiast mleka wodę ?
    Czym pielęgnować ząbki wystarczy szczoteczka z letnia woda ?
    Pozdrawiam

    1. MamaPediatra pisze:

      może Pani spróbować podać wodę w nocy. Co do ząbków – Może być sama woda, ale są również dostępne specjalne pasty do zębów dla dzieci (również takie bez fluoru). Co co przyrostu masy ciała to wszystko zależy od masy urodzeniowej i położenia dziecka w tzw siatkach centylowych – ocenia pediatra przy każdej wizycie w przychodni (zwykle na szczepieniach).
      pozdrawiam

  6. ~Marianna pisze:

    Dzień dobry, przeczytawszy posty i komentarze dochodzę do wniosku, że mój Mieszko je za malo w ciagu dnia i potem nadrabiam w nocy. Proszę o rade czy jest okej. Mieszko ma 7 mcy, po skończonym 5 zaczęłam rozszerzać dietę. Mieszko je mleko z piersi juz tylko w nocy,w dzien nie chce nawet jak jest glodny. Plan wygląda mniej więcej tak:
    5-6 pierś plus mleko mm okolo 160 ml
    10-11 kleik ryżowy/kukurydziany jaglanka na mm z dodatkiem przecieru z owoców- okolo 180 ml ale czasem zje mniej
    14-15 czasem 16- zupka warzywna z mięsem/rybą dodatkiem masla lub oleju rzepakowego/ oliwy z oliwek, 2 razy w tyg. dodaję żółtko – przygotowuję porcję okolo 180 gram ale czasem zje ledwie kilka lyzeczek
    17-18 deser- przecier owocowy ze słoika lub samodzielnie przygotowany przecier z owoców duszonych – jabłko gruszka banan brzoskwinie
    19 30 20- mleko mm okolo 200 ml
    okolo 1 w nocy pierś plus 150 ml mm
    Mieszko nie ma jeszcze ząbków, chciałabym wprowadzić mu cos pomiędzy posilkami do chrupania ale troche się boję. Proszę o informację czy maluch może dostac chrupka albo kawałek bulki lub chleba ewentualnie co jeszcze? Dodam ze karmię go jeszcze w lezaczku gdyż sam jeszcze nie siada. Siedzi w miare stabilnie ale trzeba go posadzic. Fizjoterapeuta powiedzial żeby sadzac w krzselku dopiero jak maly sam będzie siadal.

    1. MamaPediatra pisze:

      Jeśłi dobrze przybiera na wadze to nie mam zastrzeżeń. Co do braku ząbków i podawania produktów do rączki to wiele zależy od tego jak synek sobie poradzi z rozdrabnieniem dziąsłami. Wiele dzieci nie ma z tym problemów w tym wieku. Warto po prostu spróbować. Najlepiej od chlebka (raczej unikać bułek)

  7. ~Aneta pisze:

    Wita.,
    Mój synek dziś skończył 7 miesięcy. Karmiony jest nastepujaco:
    Ok 5.30 pierś
    8.00 pierś
    11.00 kleik ryżowy lub kukurydziany na moim mleku
    14.00 obiad ( warzywa z kaszą manną, masłem, mięsem lub jajkiem)
    17.00 owoce
    Ok 19.30 – 20.00 pierś
    Proszę o opinie odnośnie menu. W nocy synek budzi się zazwyczaj dwa razy na piers. W ciągu dnia syn pije wodę. Czy na kolację mogę podawać kaszke? Jaka najlepiej wybrać mleczna czy bezmleczna? Ile razy dziennie niemowlę może jeść kaszke?

    1. MamaPediatra pisze:

      może dostać kaszkę dwa razy dziennie – zwłaszcza jak jest na Pani mleku :) Jadłospis jest ok. POwoli się rozkręcacie :) Im dłużej uda się utrzymać Pani mleko tym lepiej :)

  8. ~OLa pisze:

    Witam.
    Mam do Pani pytanie i prośbę o poradę. Mielismy ustalony harmonogram jedzenia dopoki karmilam piersią ale teraz staram sie przejść na butlę i nie wiem jak powinnam rozplanowac posiłki. SYnek 8,5 miesiąca waga 11 kg (nie jest gruby ale raczej ciezkiej kości i duży :))- tak urósł na piersi).
    Próbuje rozplanowac harmonogram i czy mógłby wyglądac tak?

    do tej pory nasze karmienie wyglądało tak (troche ograniczone menu ze wzgledu na alergie bardzi powoli wprowadzam pokarmy):

    7.00 – woda
    8.30 Kaszka gryczana na wodzie (ok 160 ml)
    12.00 piers (przekąska)
    14.00 obiad (warzywa + mięsko z królika)
    16.00 – piers (przekąska)
    17.30 słoiczek owoców
    20.00 piers (sporo )

    + jedno karmienie nocne (sporo)

    chciałabym przejśc na MM (kolejna ciaza – moja uboga dieta eliminacyjna wiec zalezy mi na szybkim przejsiu)

    Czy teraz mogłąby dieta wyglądać tak?

    7.00 – woda
    8.30 kaszka na mleku MM
    12.00 Obiadek
    15.00 Porcja mleka (lekko z kaszką)
    17.00 owoce
    19.30 – porcja mleka

    Porcja mleka w nocy

    Wydaje mi sie ze ta dieta nie wygląda zle … tylko jest problem bo moj synek nie chce pic mleka z butli – rano je z kaszką, o 15 tez podaję lyzką ale nie umiem zastąpić nocnego i wieczornego karmienia.
    Pijemy bebilon Pepti. To karmienie o 15 tez nie jest pelne jakies 120 ml.
    Ile mleka MM powinnien wypijac taki dzidzius? Na rozkladzie wychodzi ze 4X180 ml ale u nas tak na pewno nie wychodzi. Martwię sie ze synek bedzie mial za malo białka. Proszę o poradę
    Bardzo dziękuję :)

  9. ~MM pisze:

    Witam,
    moja córka lada dzień kończy 8 miesięcy. Przyrost wagi prawidłowy na ta chwile wazy 8kg.
    Odkąd skończyła 7 miesięcy coraz rzadziej ma chęć na pierś. W ciągu dnia w ogóle nie chce a od 2 tygodni rano tez więcej się bawi niż je z piersi. Na ten moment nasz jadłospis wygląda tak:
    7-8 – śniadanie – do niedawna pierś ale od kilku dni kleik ryżowy na mm.
    11 – 2 śniadanie – rożnie: jogurt naturalny z owocami / kaszka manna z owocami / kleik owsiany z owocami / kasza jaglana z owocami
    14-15 – obiad ( robię sama: warzywa + mięso( cielęcina, królik bądź kurczak) + kasza jaglana bądź ryz + olej rzepakowy bądź masełko + jajko co drugi dzień)
    17-18 – podwieczorek – owoce bądź podobnie jak drugie śniadanie
    20-20:30 – kaszka jaglana/owsiana na moim mleku.
    Mała zazwyczaj przesypia cała noc, jeśli się budzi daje jej pierś ale to bardzo rzadko.
    Tak jak napisałam mała rano nie bardzo chce jeść z piersi a tez widzę ze pokarmu po całej nocy nie mam tyle co wcześniej…szybko była głodna dlatego zdecydowałam się na kleik ryżowy na mm.
    Bardzo proszę o poradę w kwestiach:
    - czy jadłospis jest prawidłowy?
    - mała je dość duże porcje śniadania/podwieczorki ok 150-180g, obiadki 200-240g. Oczywiście karmie ja do momentu, kiedy sama nie zdecyduje ze nie chce. Czy takie porcje nie są duże? Czy jeśli je chętnie to nie zmieniać porcji?
    - czy mogę podawać jej owoce dwa racy dziennie czyli na drugie śniadanie i podwieczorek?
    - czy powinnam ja dopajać? Jeśli tak to ile dawać wody dziennie?
    - czy ilość mleka w ciągu dnia jest prawidłowa?
    Z góry dziękuje za odpowiedz.
    Pozdrawiam M&M

    1. MamaPediatra pisze:

      wszystko wygląda super :) owoce mogą być dwa razy dziennie. O wielkości porcji decyduje dziecko, więc jak ma ochotę to niech je w takich ilościach :) dopajać Pani może wodą – tyle ile dziecko ma ochotę :) może Pani też do popicia oferować pierś. Jeśli Chce Pani dodawać więcej mleka do jadłospisu – to może uda się trochę więcej rozkręcić laktatorem. Na przykład po nocy albo jak mała śpi. I później dodawać do tej kaszki na śniadanko :)

  10. ~Bernadka pisze:

    Witam. Moja córa urodziła się w 37 tc. Ważyła 2880. Aktualnie skończyła 7 miesięcy waży coś około 8,5kg. Do skończenia 6 miesiąca karmiłam tylko piersią. Jej jadłospis to: rano mleko (nadal pierś) potem około 11 owoce, następnie około 14 obiadek przeważnie słoik,warzywa z mięskiem, gotowawane jej średnio smakuje. Na kolacje ściągam mleko i podaje jej z kleikiem ryzowym bo kaszek smakowych nie preferuje w ogóle.próbowałam podawać jej kilka razy i wcale jej nie smakują.czasem przed wieczornym mlekiem daje jej jeszcze jogolino waniliowe – taki jogurt dla niemowląt. W nocy karmie od jednego do trzech razy w zależności od apetytu i humoru.Moje pytania:czy jadłospis jest wporzadku? w co mogę zmienić lub dodać? jak długo powinnam karmić w nocy? czy są jakieś sposoby aby odzwyvzaic dziecko od nocnego karmienia czy to unormuje się samo z kolei jeżeli nie dostanie cyca to płacze w nieboglosy. Co mogę podawać na śniadanie lub kolacje zamiast kaszki której wcale nie chce jeść. Jeszcze jedno pytanie – narazie podaje jej wszystko miksowane czy to nie pora na wprowadzanie większych cząstek np warzyw? kuzynka doradza aby podawać jej już kawałki ale ona jeszcze sobie z tym nie radzi. Lubi zmiksowane owoce i warzywa. Kiedy zacząć podawać jej większe cząstki? pozdrawiam :)

  11. ~Małgorzata pisze:

    Witam. Moje dziecko po obudzeniu dostaje pierś (tak od 8 do południa tak sobie podjada) i koło południa dostaje owoc. Potem w ciągu dnia jest zupka i za jakiś czas drugie danie z mieskiem lub rybka. Wieczorem było trochę kaszki ale jakoś ostatnio nie ma ochoty. Przez cały dzień jest popijanie z piersi i staram się dawać wode ale moje dziecko jest tak cycusiowe, że nie uznaje butelek i skoczków i trzeba nieźle kombinować. Ile wody powinno wypijac 7-miesięczne dziecko? Czy owoc nie jest dawany za bardzo „na pusto”? Czytałam w jadlospisach ze owoc jest często wieczorem ale ja sie martwię, bo usłyszałam, że owoce wieczorem powodują uczulenie (szczególnie cytrusy). Czy lepiej przenieść owoc na wieczór?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  12. ~Ania pisze:

    Witam! Moja córeczka ma 7,5 miesiąca. Mam wrażenie ze moja Julka je za mało mleka( jest na mleku modyfikowanym). Nasz jadłospis wyglada tak:

    7:30-8 – mleko
    11-12. – kaszka ryżowa na mleku modyfikowanym ( teraz zaczynam dawać jej na wodzie ponieważ nie chce jeść kaszek na mleku)
    15- obiadek ( sama gotuje ale czasami daje jej słoiczek)
    17:30 deserek albo owoce
    19:30 mleko ( od kilku dni daje jej kaszkę na noc a mleko przed snem)
    W nocy czasami się budzi tak o 2 albo 4. Czasami tez prześpi cała noc.
    Proszę o radę czy jadłospis jest dobry a jeśli nie to co powinnam zmienić. Dodam ze Julka nie jest chętna żeby jeść mleko.
    Pozdrawia !

    1. MamaPediatra pisze:

      a w jakich ilościach zjada to mleko? Bo w tym wieku ilość posiłków mlecznych to 2-3 (porcje od 190-220), więc ilością posiłków się zgadza ;)

      1. ~Ania pisze:

        Obecnie zjada 180ml tylko w nocy i więcej nie chce. Jak próbuje jej dać mleko wypluwa albo zamyka buzie. Obecnie wazy 8kg i 17go kwietnia skończy 8miesiecy

  13. ~Ania pisze:

    Chciałabym się poradzić w sprawie jadłospisu córki: niedługo kończy 8 miesięcy, urodzona z wagą 3950 g. Obecnie 9100g i 77 cm. Duża z niej panna :)
    5.30/6.00 – 180 ml mm
    10.00/11.00 – 120 ml kaszki z musem owocowym
    14.30/15.00 – 180-220 ml obiadku (warzywa, mięso/jajko, dodatek oleju+ kaszka/ryż) + ew. 1-2 chrupki kukurydziane
    17.00-17.30 – 180 ml mm
    20.30 – 210 ml mm
    W nocy bardzo sporadycznie zjada ok. 90-120 ml mm, zwykle wtedy, kiedy w dzień zje mniej.
    Czy tak jest ok? Z jednej strony cieszę się, że ładnie przybiera, ale z drugiej sama całe życie walczę z nadwagą i nie chcę, żeby ją też to spotkało…

    1. MamaPediatra pisze:

      Witam. Może na śniadanko podać kaszkę ugotowaną na wodzie zamiast na mleku i do tego te owoce. Najlepiej wybierać kaszki bezcukrowe. Poza tym wygląda ok :)

  14. ~Adrianna pisze:

    Witam, Malutki zaczyna właśnie 9miesiąc życia lecz nie jestem pewna co do jego jadłospisu dziennego, proszę o poradę

    10:00 – płatki górskie zmiksowane z jabłkiem/bananem plus cynamon (cały talerz)
    12:00 – kaszka owsiana z mlekiem modyfikowanym
    15:00 – zupka przeważnie z mięsem (indyk, kurczak) plus warzywa standard (ziemniak, marchew, pietruszka, burak, brokuł) co2dzien z żółtkiem (cały talerz-270ml)
    18:00 – kaszka jaglana z mm
    20:00 – deser (kisiel owocowy, jabłko starte,ziemniaczek)
    21:00 – kaszka ryżowa z mlekiem m
    01:00 – mleko modyfikowane na noc

    Dodam że dziecko jest prawdopodobnie alergikiem mamy mleko modyfikowane dla alergików (po jajku całym ugotowanym dostaje wysypki, wiec jogurty,ser biały odpada)
    Kaszki których używam to Holle

  15. ~Kasia pisze:

    Witam. Również proszę o opinię nt.jadłospisu córki. 7,5m-ca, 8kg.
    4:00-5:00 mleko mod.150ml,
    9:00 mleko mod.90-120ml,
    11:00 ok.70g owocków,
    13:00 zupka jarzynowa z mięsem,
    16:00 mleko mod.150ml,
    19:30 kaszka na mleku mod.120ml +100g owocków,
    23:00 mleko mod.180ml.

    Wydaje mi się, że ilość posiłków mlecznych jest zbyt duża czy się mylę?
    Jeśli tak to o ile razy mniej podawać mleko?
    Np.o 19:30 mogę robic kaszke na wodzie?
    I czy moge podać drugi raz kaszke ewentualnie płatki owsiane na śniadanie ok.9:00 również na wodzie?
    Pozdrawiam

  16. ~daria pisze:

    Witam. Prosze o ocene naszego jadlospisu, synek ma prawie 8 miesiecy.
    6-7 piers
    10-11 kaszka z owocem lub bez + piers
    14-15 obiad(sama robie, warzywa, mieso, ryba lub jajko) + piers
    17-18 owoc lub sok + piers
    20-21 piers
    w nocy 1-2 razy piers
    Czy moj syn sie nie najada? Po kazdym posilku ciagnie piers.

    1. MamaPediatra pisze:

      A jak przybiera na wadze? Bardzo dobrze że popija piersią :)

  17. ~Weronika pisze:

    Mam pytanie niemowlę 7,5 mca
    6-pierś
    7.30- sniadanie kaszka
    10- pierś
    11.30- drugie sniadanie owoce
    14- pierś
    15.30- obiad zupka lub przecier warzywny
    18- pierś
    22- piers
    W nocy czasem kp na żądanie
    Pytanie czy ten jadłospis jest w porządku jeśli chodzi o pory karmienia i czy taka ilość posiłków stalych nie będzie skutkować wcześniejszym odstawienien od piersi. Bobas dostaje do picia czystą wodę co ok.godzinę, po posiłku czasem dopija piersią.
    Zastanawiam się też czy wprowadzać podwieczorek za miesiąc czy jeszcze nie.
    Dziękuję

  18. ~Eliza pisze:

    Witam mam 8 miesiecznego chlopca rozszerzenie diety idzie nam dobrze poza tym ze nie wiem jak.wprowadzic kaszke manne do diety dziecka prosze o porade?

    1. MamaPediatra pisze:

      klik

  19. ~Ania pisze:

    Basia 3.10.16r. (niedługo 9msc) 3 ząbki 4 w drodze
    9-10 śniadanie kaszka owocowa (wcześniej ryżowa teraz manna) na mm 150 ml
    12-13 owoc (sama blenduje je prawie wszystkie aktualnie sezonowe) ok 190-200 g
    15-16 obiad (zaczełam sama robić głównie zupki bo ciężko się jej je takie mocno gęste) ok 200 g ( z grudkami: makaron ryżowy/ryż/mięso)
    18-19 kolacja kaszka na mm (wcześniej manna teraz ryżowa waniliowa) 150 ml
    jak śpi czasem uda się dać jej butle robie mm 210 ml ale zwykle wypija od 50 ml do 180 ml chyba, że kolacji nie dojada to wtedy całą.
    Na butle z mlekiem w ciągu dnia jest be nie weźmie i koniec tylko na śpiocha cyca sończyłam dawać na 3 dni przed skończeniem 7 msc bo zamiast ssać cały czas gryzła wtedy jej wyszły 2 zęby na raz.
    Nie za mało ma mleka w swojej diecie?

    1. ~Ania pisze:

      Ps. Czasem w między czasie dostaje chrupka kukurydzianego, biszkopcik lub małą kromeczke chlebka ale strasznie się brudzi przy tym :)
      owoce blenduje a w obiadku staram się o grudki (ale nie zawsze mi to wychodzi)

  20. ~mamaMartynki pisze:

    Witam serdecznie,
    Jestem mamą 7,5 miesięcznej Martynki. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani blog. Mam ostatnio spore obawy związane z modyfikacją jadłospisu mojej córeczki.
    Martynka urodziła się mała-2690 g, na początku słabo przybierała, po miesiącu musiałam dokarmiać ją mm. Żeby mieć kontrole nad ilości zjadanego mleka, zaczęłam odciągać mleko laktatorem. Nigdy nie pokrywało 100% potrzeb córki. Obecnie ściągam 2x na dobę i mamy 240-250 ml mleczka 
    Martyna szybko, bo już w wieku 4 miesięcy zredukowała ilość zjadanych posiłków do 5 na dobę (wówczas w sumie ok 850-1000 ml mleka). Rozszerzać dietę zaczęłam pod koniec 5 miesiąca.
    Jeszcze 2 tygodnie temu Martyna jadała 5 razy. Wyczytałam w pewnej książce, że fajnie jest ostatnie karmienie zorganizować przed swoim pójściem spać. Więc Martyna była wybudzana na swój ostatni, piąty posiłek o godz. 24.30. Niestety 2 tygodnie temu przestało jej się to już podobać, protestowała, płakała, jadła mało lub wcale. Zrezygnowała więc z tego karmienia. Zestresowana długą przerwą wyciągnęłam małą z łóżeczka, gdy tylko otworzyła oczy, o 7 rano (poprzedni posiłek zjadła ok 20). Zjadła, tyle co zwykle przy 5 karmieniach, wcale nie więcej, ale była marudna, bo zwykle o tej godzinie przebudza się na ok pół godziny zabawy w łóżeczku i zasypia do ok 8-8.30. Próbowałam jeszcze kilka razy „upchnąć” ten 5 posiłek gdzieś w nasz harmonogram, lecz kończyło się to fiaskiem, bo mała akurat wtedy miała swoje pory drzemki i nijak nam to wychodziło. Musiałabym ostatni posiłek serwować jej ok 22, a do tej godziny to Martysia z pewnością nie wytrzyma .
    Teraz nasz harmonogram wygląda tak:
    g.9 – mleko naturalne 120 ml + 90-130 mm (ile zje)
    g.13-13.30 pure z różnych warzyw (ziemniaczek, marchew, pietruszka, dynia, cukinia, pasternak, ostatnio burak + mięsko (kurczak/królik/ryba, cielęcinka kupna w słoiczku jej nie smakowała, woli mamine ;)), co 4 dzień warzywny, co drugi dzień ½ jaja – ok 210-250 g
    g.17-17.30 – kaszka na mm gęsta (naturalna, pełnoziarnista ryżowa, jaglana, ostatnio kukurydziana z łyżeczką kaszki glutenowej owsianej) + ok 50 g owoców ze słoiczka (morele, banany, jabłka, gruszki, miksy owocowe) – w sumie ok. 130-230 g w zależności od apetytu.
    Ok. g.20.30 – 120 mleko naturalne + 100-130 mm
    Do picia dostaje wodę, czasem z dodatkiem soczku bez cukru i sztucznych dodatków.
    Martyna po ostatnim jedzeniu bawi się jeszcze ok pół godziny w łóżeczku i zasypia. Śpi bez wybudzania do 7-8 rano, (jeśli o 7, to po pół godz. zabawy znowu zasypia do 8.30). Jest bardzo radosna i nie wygląda rano na głodną ;)
    Po zredukowaniu 5 posiłku, córcia zwiększyła trochę ilość zjadanego pokarmu w ciągu doby, w poszczególnych posiłkach.
    Bardzo mnie martwi, że są to tyko 4 posiłki. Naprawdę próbowałam to zmienić, ale nic z tego nie wyszło ( bo właśnie wtedy kiedy wypadała pora posiłku, to Martyna spała). Martyna wazy teraz 8,200 kg, jest wysoką i energiczną dziewczynką. Nie wygląda anemicznie i z pewnością nie jest głodna ;). Ale czy tak duża przerwa nocna jest dla niej zdrowa? Co powinnam jeszcze zmienić w jadłospisie. Myślałam o tym, żeby pierwszy posiłek zastąpić kaszką z owocami, potem zupka i kolejny posiłek ew. jogurcik z owocami (ale wyprze to porcję mleka, które jest pewnie bardziej wartościowe niż jogurcik…). Przy 4 posiłkach nie mam zbyt wielu możliwości ;( … Będę wdzięczna za rady i wskazówki :).
    Pozdrawiam wszystkie mamy!

    1. ~Ania pisze:

      Jeżeli bardzo chcesz dawać jej 5 posiłków to ja polecam zmniejszenie przerw między posiłkami tak aby każdy był po 3 godzinach od poprzedniego wtedy się uda tak jak u nas 9 – 12 – 15 – 18 – 21 ;)

      1. ~mamaMartynki pisze:

        Właśnie tak próbowałyśmy :)ale mała zasypia ok 11 i śpi 1,5 h…kolejne spanie od ok. 15-15.30 i trwa 1-1,5. Śpioszek z niej ;) I wszystko się przesuwa…Wychodzi na to, że ostatnie jedzonko musiałaby mieć o 22, a tyle nie wytrzyma :((( Najbardziej martwi mnie ta nocna ponad 12 h przerwa w karmieniu. Czy to jej nie szkodzi?

        1. MamaPediatra pisze:

          jedna taka przerwa może być – o ile dziecko łądnie przybiera na wadze :)

  21. ~Martucha pisze:

    Bardzo proszę o komentarz do jadłospisu: córeczka 6,5 miesiąca, 8 kilogramów. Karmiona MM. Od urodzenia w 75 centylu zarówno jeśli chodzi o wzrost i wagę. Niestety nadal karmiona w nocy dwa razy. Nie ma jeszcze ząbków, ale już w głowie mam problem próchnicy butelkowej. Czy jest już to powód do niepokoju czy takie nocne karmienie to jeszcze norma?
    Zazwyczaj jemy tak:
    8.00 mleczko 175 ml/ 100 ml – jeśli było karmienie o 5 rano ;/
    11.30-12.00 kaszka na 150 ml mleka lub 175 ml mleka.
    15.00-16.00 obiadek – póki co warzywa z kaszka, jesteśmy przed wprowadzeniem mięska.
    17.30-18.00 deserek
    20.00 mleko 175 ml
    0.00 mleko z kleikiem 200 ml
    Ew. 5.00 mleko 140 ml

    Jak to wg Pani wyglada? Czy ilość mleka, kolejność i pory posiłków są Ok?

    Z góry dziękuje za odpowiedz.

  22. ~mamaMartynki pisze:

    Dziękuję za odpowiedź :) A ile dziecko w 8 m-cu powinno przybierać na wadze?

    1. MamaPediatra pisze:

      najlepiej sprawdzić w siatkach centylowych (w książeczce – jak wyglądało to wcześniej i jak wygląda teraz).

  23. ~Mama Zestresowana ale Szczęśliwa pisze:

    Dzień dobry,
    to ja poproszę o medyczny głos rozsądku w naszym przypadku.
    Mój syn kończy 8 miesięcy i waży troszkę ponad 7700, waga urodzeniowa 3640.
    W ostatnim miesiącu nie przybrał prawie nic (byliśmy poza domem,miał dużo wrażeń i może za dużo bodźców, już kilka razy miałam okazję obserwować, że w odmiennych warunkach waga zatrzymuje się, ale prawdą jest też, że mocno się w tym czasie rozwijał). Ogólnie jest bardzo pogodny i baaaaaaardzo aktywny, obecnie froteruje wszystkie dostępne dla niego powierzchnie płaskie :) czasem się zatrzymuje, żeby poszukać zębów.
    jego nieco wolniejsze przybieranie na wadze ma miejsce od mniej więcej 3 miesiąca. tuż przed ukończeniem 5 zaczęłam wprowadzać mu dodatkowe pokarmy (to była jedna z dwóch opcji proponowanych przez pediatrów, druga to miało być dokarmianie mlekiem modyfikowanym, tego robić nie chciałam).
    Mam wrażenie, że je całkiem sporo, ale czy naprawdę to wszystko idzie w rozwój a nic w tłuszczyk?
    Może jednak coś wymaga korekty. Byłabym wdzięczna za opinię/ radę.
    Jeśli chodzi o picie mleka z piersi to cała noc jest jego :), od zaśnięcia do obudzenia/ wstania to najczęściej 3-5 razy (w przedziale mniej więcej 21-7)
    w ciągu dnia popija przy okazji drzemek (23x) albo/ i ma odciągniete i po południu to wypija
    (trochę ponad miesiąc temu to było ok 200ml, teraz jest ok 100)
    dwa razy dziennie dostaje kaszki bezmleczne (różne: jaglane, orkiszowe, owsiane, ryżowe, kukurydziane i inne miksy) 4 łyzki na ok 200ml, rano staram się zrobić jakiś wsad owocowy (teraz zajadał się głównie poziomkami i malinami prosto z krzaczka),
    obiad zjada ok 220g (zdarzyło się i 250..) głównie „słoikowe” (warzywne, z rybą, z mięsem) czasami zrobione zupki albo po prosto dodane do tych gotowych jakieś inne warzywa kasze czy jajko
    jak się uda to dostaje jeszcze „podwieczorkowe” owoce (łącznie z tymi śniadaniowymi jest do 120g, kilka razy było więcej), jeśli nie chce jeść owoców (swoją drogą naprawdę woli warzywa) to dokładam mu je do kaszki wieczornej. zdarza się, że zjada jeszcze między posiłkami coś dodatkowego,ale to już na zasadzie smakowania- pomidorek, ogórek, cukinia -chyba, że jest to awokado, to mogłby zjeśc go baaaaardzo duzo.
    Ogólnie zjada wszystko, co mu proponuję, tylko -mam wrażenie, że czas wolałaby poświęcić na poznawanie świata niż siedzenie i jedzenie (swoją drogą picie mleka z piersi, odkąd zaczął się orientować, że jest coś poza, zazwyczaj trwało kilka minut).
    No to tyle. Może się Pani coś nasunie po przeczytaniu tego. Może jakaś wskazówka, może jakiś pomysł. A może wszystko jest w porządku :)
    Pozdrawiam serdecznie.

  24. ~mamaMartynki pisze:

    od kilku dni moja córcia, która od 2 miesięcy wcinała wszelkiej maści zupki (ale tylko te domowe ;)), zupełnie je odstawiła. Od 2-3 tyg. miały konsystencję grudkową, dodaję także kasze, makaron, ryż-takie również zaakceptowała (raz nawet dodałam pęczak bez miksowania, zjadła, choć trochę mniej, bo męczyła się z nim tymi swoimi 4 zębami ;)). Jednak od kilu dni (a jesteśmy na wczasach), nie chce ich jeść, odwraca głowę, wypluwa, albo nawet ma odruch wymiotny. Słoiczki przywiozłam swoje, w kupnych nigdy nie gustowała. Nie za bardzo wiem, jak zastąpić, zwłaszcza na wyjeździe taki obiadek. Podaję jej wtedy kaszkę, z tymże bez owoców- kukurydzianą dyniową (kolejny jej posiłek to kaszka z owocami). Jaki może być powód tej nagłej zmiany? Czy to możliwe, że takie papki przestały jej odpowiadać i powinnam podawać jej wszystkie warzywa i mięsko osobno? Ale taka zupka to samo dobro :( A może powinnam po powrocie zacząć znowu wszystko dokładniej miksować? Będę wdzięczna za rady.

    1. MamaPediatra pisze:

      Zrobić chwilę przerwy i zacząc ponownie najlepiej po powrocie do domu. Może ząbkowanie? Może chwilowy kaprys, ochota na inne smaki. Nic na siłę. Jeszcze powróci do zupek :)

  25. ~MamaMilana pisze:

    Witam jestem mama 8 miesiecznego chlopca chcialabym sie dowiedziec czy rozszerzenie diety przebiega u nas prawidlowo Maly jest od 3 miesiaca na MM wiec rozszerzenie diety nastapilo po 4 miesiacu Zazwyczaj jemy tak:
    1.8:00-9:00 kaszka na mm ok 150/180ml z musem owocowym
    2.13:00 obiadek 180 ml(warzywa/miesko/)
    2* 15:00 deserek owocki/jogurcik
    3.17:00 MM 210 ml
    4.21:00 MM 210ml
    5. Ok 1 w nocy 180/210 MM i przesypiamy juz do rana
    Czasami okolo 19 je troszke chlebka z maselkiem lub jajeczniczke albo jogurcik Czy jest to wporzadku? Bede wdzieczna za wskazowki i rady

  26. ~aleksandra pisze:

    Witam. Moja córeczka niebawem skończy 7 miesięcy. Jest karmiona piersią. Ciągle się zastanawiam czy nie daje jej za mało jedzonka. Proszę o poradę. Nasz jadłospis wtgląda następująco:

    Mała wstaje ok 8. ( w nocy budzi się ze 3 razy – dostaje pierś, je krótko, ale słyszę połykanie, więc to nie jest tylko zabawa :) ) Po przebudzeniu dostaje pierś – również je nie za długo, max 10 min.

    ok 11.00 dostaje owocki z kleikiem ryżowym. ( ok. 150 ml owocka + do zagęszczenia 3 łyżki kleiku. )
    Następnie z freguły idzie spać. Gdy Mała zasypia w domu dostaje pierś. Gdy wychodzimy na spacer to zasypia ładnie w wózku. Budzi się po godzinie, półtorej.

    Ok 14.00 dostaje obiadek – ok 180 ml ( mięsko, warzywa różne) też zagęszczam kleikiem.
    Po obiadku Dzieć idzie spać. Zazwyczaj również dostaje pierś do utulenia. Spi z godzinkę, półtorej. Zależy od dnia i humoru :)

    Po obudzeniu jak ma ochotę pierś, czasem jakiś FLIPS, woda do popicia źródlana.

    Ok 19.00-19.30 Kaszka ok. 180ml. (mix kaszki bananowej i manny – jako kontynuacja wpriowadzania glutenu)

    Do utulenia po 20.oo pierś i spanie.

    Mała budzi się w nocy (tak jak pisalam wyzej). Czy coś robię zle?

    Wypróznia sie super – 1 kupka dziennie. Dostaje wit D i Dicoflor osłonowo :)
    Jest bardzo pogodna, mało co płacze.
    Proszę o radę.

    DZIĘKUJE <3

    1. MamaPediatra pisze:

      Jeśli przy tym dobrze przybiera na wadze to myślę, że jest ok :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>